Mar 26, 2013

Kisah Membuang Saka Seorang Imam (Part 1)

Aku menulis ni bukannya apa. Bukan niat aku untuk mengaibkan sesiapa. Cuma sebagai pengajaran kepada semua utk dijadikan iktibar. Lagipun aku dah naik sakit hati pada satu makhluk Alah yang suka menyeksa manusia nie. 

Alkisah..

Ada seorang kaum Hawa meminta pertolongan aku untuk mengubatkan pak mertua dia yang tengah terlantar sakit di rumah. Cerita punya cerita.. perempuan ni cakap pak mertua dia kena gangguan halus. Dulu kuat agama selalu ke masjid dan tak pernah tinggal solat, sekarang terus paralyzed, cepat mengamuk, taknak semayang, maki hamun mencarut dan segala bagai. Huih...teruk jugak org tua ni. Tak buleh jadi ni..cerita kat telipon tak kemana, jadi aku ajak berjumpa bawak suami dia sekali. Aku tgk dari jauh laki dia ni cerewet sikit kalau bab2 berubat tradisional nie. Terus aku emailkan beberapa surah Al Quran dan cara caranya supaya suami dia amalkan sbg first step utk mengubat bapak dia ni. First step utk mengubat ajer..kita tunggu dan lihat hasilnya!

Perjumpaan diaturkan di kedai mamak sebelah PJ Hilton atas sebab musabab tertentu. Sebagai peringatan, teh tarik kedai mamak tu tak sedap. Bak kata orang Perancis, tawar nak mampos. Anyway, berbalik kepada cerita...

Diorang dtg bawak anak kecik diorg sekali. Lepas order semua sampai diorang pun cerita masalah dgn lebih lanjut. Cerita pun cerita jugak, tapi shield gua tak bagi turun. Mana la tau ada 'participant' lain yang dok ikut bersama memasang telinga. So cerita dibuka dan telinga dipasang. Sedih jugak gua dgr masalah dia. Sampai lumpuh dan menyusahkan org lain dibuatnya dek saka nie. Dalam bercerita si setan dah sampai dari umah dan cuba tunjuk power nak gertak aku sebab aku nak menolong keluarga ni membuang dia. Ek eleh...ingat gua buleh gegar ke dgn lu? Aku buat bodo ajer..takut akak ni dgn anak dia takut. Sambil bercerita rupanya teh tarik aku dah abis, tak berani minta lagi sbb tak sedap. 

Lepas sejam setengah diorang pun minta diri nak balik. Tapi aku pesan supaya buat apa yang disuruh dgn ayat Al Quran tu. Aku balik dgn member aku naik kereta Kelisa sambil mendendangkan lagu Guns And Roses.

Keesokan harinya (tak silap aku) diorang call kata dah buat semua dan bapak diorg dah makin senyap, ok dan tak banyak hal. Alhamdulillah..bagus. Kami aturkan untuk buat rawatan esok lusa, biar cepat sikit pesakit tu sembuh. Aku tak sabar nak belasah setan dalam badan tu.

Hari yang dijanjikan tiba tiba muncul bermacam halangan. Sedara meninggal (Al Fatihah kpd arwah nenek sedara gua) itu la ini la. Terbantut projek menerajang hantu aku minggu tu. Apa nak buat..garu kepala aje la. Tapi yang tak sedap hati tu, diorang cakap lepas sehari dua perangai bapaknya makin menjadi jadi balik. Aik? Pelik tue..tetiba buleh power balik setan tu. Nak kena siasat balik nie.

Takpe..kita minom duluu!!

Lepas seminggu, berbekalkan ilmu baru dan semangat 1Malaysia aku teruskan projek menerajang hantu tu. Family tu dah tak tahan dgn perangai bapaknya yg semakin parah. Lagi la menyirap darah aku dgn hantu bangsat tu. Hari dan waktu diatur lalu mereka menjemputku dirumah.. kalau aku sendiri yang pergi cari alamatnya mau terlepas sampai ke Siam.

Sampai dirumah mereka, bapak diorang terus senyap.. membisu seribu bahasa. Pelik diorang kenapa pak diorang senyap. Aku pun mana la tau kenapa org tua tu senyap. Aku cuma dtg buat kerja aku ajer. Sixth sense memberitahu ada barang pusaka lain dalam rumah diorang ni. Memang betul ada.. kain hijau. Aku sapu. Ada benda lain lagi.. tapi belum nampak. Biarkan dulu nanti keluar la bendanya tu. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Tapi buruk gak rupa setan gondol tu. Aku pun gugur bulu kaki menengoknya. Tapi aku kontrol macho. Al maklum la..Ghostbusters moden. Lepas pekena kretek satu das diorang pun hantar aku balik. 

Hari berikut dgr kabar baik ayah diorang banyak tido dan tak meragam. Aku panjatkan syukur kepada Allah SWT sebab org tua tu semakin tenang. Aku fikir dah boleh buat penutup rawatan. Baru je nak set time nak mengubat, org tua tu naik syeh balik dah. Aik? Mana jahanam ni dok dapat tenaga dan pulih dgn cepat? Dia minum tongkat Ali Power Root ke hapa? Tak buleh jadi nie.

Setelah satelit Russia dipasang dan keadaan diteliti, nampak ada ibunya nie. Tapi diam dulu nak confirm dgn anak anak pesakit. Rupa rupanya memang betul ada keris lama dan kontrak dah dimeterai. Semua orang taktau termasuk anak anak pesakit nie. Patut la jembalang tanah ni cepat aje dia recover lepas dibelasah setengah mampos. Ada holiday house tempat dia boleh berehat rupanya. Sepantas kilat aku minta diorang cari dan bagi pada aku keris puaka tu. Sebagai langkah balas dendam pertama, aku bagi balik kain hijau tu sebab aku dah bacakan surah Al Quran berserta air dan garam. Bak kata orang Madura, "its payback time bebeh!".

Sekarang jembalang dah menjelma minta belas kasihan tapi no chance in hell brudder! Ibu kau ada pada aku. Aku nak sesah kau cukup cukup sebagaimana kau seksa org tua tu dan family dia. Setan mulut manis, teringat kata sifu aku. Depan cakap lain belakang buat lain. Memang betul pun. Walaupun dah surrender tapi diseksa lagi orang tua tu. Sebelum ni kami tak boleh berkeras dgn kau sebab akan memudaratkan orang tua tu. Tapi sekarang tiada maaf bagimu. Seperti lagu kumpulan Chicago, 'Its Hard To Say I'm Sorry'. Aku bukanlah zalim nak mengurung kau selama lamanya. Aku cuma manusia, aku tak perfect. Aku bab bab agama ni bukanlah terpelajar, tapi Allah SWT mengurniakan aku kebolehan untuk membantu orang yang didalam kesusahan.
Eh! Lari topik pulak aku nie...aisehmen. Naik pulak semangat fisabilillah..

Papehal pun..cerita belum habis. Akan aku updatekan nanti disini. Insya Allah. Doakanlah semoga hamba Allah itu pulih dan kembali sihat seperti sediakala. 
 
Allahuakbar!
 

1 comment:

liesl said...

I like your writing style. Informative yet funny.