Mar 4, 2014

Hasad Dengki, Tanah Kubur dan Jarum

Manusia diberikan akal dan nafsu oleh Allah SWT sejak mereka dilahirkan. Dua perkara inilah yang membezakan manusia dan binatang. Kita diberikan akal untuk berfikir supaya kita dapat mengatasi hawa nafsu.

Namun apa yang bakal terjadi apabila hawa nafsu menguasai seseorang sepenuhnya?

Beberapa hari yang lepas aku berpeluang untuk turut serta mengendalikan satu kes paranormal di sebuah kedai makan. Pemilik kedai mengadu selalu mengalami gangguan pelik, sakit lebam di tubuh badan, serta bilangan pengunjung yang semakin merosot di kedai makan beliau. Amat berbeza dari ketika mereka mula berniaga dahulu. 

Nak kata makanan kedainya tak sedap, tak mungkin. Aku sendiri yang merasa masakan di situ. Sedap.

Manakala pekerja kedainya pula kerapkali ternampak kelibat seorang sami di dalam kedai mereka. Namun apabila didekati, kelibat sami itu terus lesap. Menurut pekerja beliau, penampakan sami itu pada mulanya berlaku di luar kedai tetapi semakin hari semakin menjadi jadi. 

Apabila sesi 'pembersihan' dan 'rawatan' dilakukan, kami semua terjumpa sesuatu yang mengejutkan.





Sebuah tangkal segiempat berwarna putih ditemui di hadapan pintu kedai. Apabila dibuka, kami mendapati tangkal tersebut berisi segumpal tanah kubur dan dua batang jarum. 

Kebiasaannya, tanah kubur dan jarum digunakan untuk ritual ilmu sihir. Simbolik tanah kubur ini ialah untuk menjadikan kedai makan yang dituju tampak kelam dan suram, seperti tanah perkuburan. Manakala jarum digunakan dengan niat untuk membunuh sesuatu perniagaan atau membunuh seseorang. Konsep ini sama seperti konsep santau angin yang menggunakan jarum.

Inilah akibatnya apabila perasaan hawa nafsu telah menguasai akal dan minda seseorang. Manusia sebegini tak ubah seperti seekor binatang. Sihir didahulukan, nafsu diutamakan.

Teringat aku pada ungkapan Mr Singh didalam cerita Seniman Bujang Lapok arahan Tan Sri P. Ramlee:

"Dia punya nasib, dia makan. You punya nasib, you makan.
Apa salah kita sama sama makan?"


Semoga menjadi pengajaran kepada kita semua.

Ada masalah paranormal? Boleh hubungi aku di adamvai@icloud.com

No comments: