Nov 3, 2011

Isu Seksualiti: Fakta Perlu Diketahui

Kebelakangan ini terlalu banyak benci membenci berlaku di negara ini. Terutama sekali apabila membicarakan mengenai isu kebebasan hak individu di dalam orientasi seksual segelintir penduduk Malaysia.

Isu yang hangat menjadi buah topik perbualan: Seksualiti Merdeka ( klik di sini http://bit.ly/u4ac1j )
Komen komen yang dilontarkan oleh para ulama, ahli politik, penganut berbilang agama dan kelompok mereka yang berlainan orientasi seksual mereka, berbaur kebencian dan bertelagah diantara satu sama lain. Satu pihak menyentuh pasal agama, satu pihak menyentuh pasal hak asasi manusia dan ada juga yang terlalu ekstrim sehingga mempersoalkan kewujudan Tuhan.

Tidakkah sedih melihat ini semua berlaku?

Sebagai seorang Muslim, saya sedih melihat pertelagahan ini berlaku. Masing masing berkeras kepala, terlalu ekstrim, sehingga mengugut sana sini dan tidak melihat sesuatu isu dari berbagai aspek. Lebih teruk apabila isu tersebut dipolitikkan.

Saya berfikiran isu ini boleh diselesaikan apabila kita semua berfikiran secara terbuka, bertoleransi dan berdiskusi.

Bahagian selepas ini agak boring sikit, tapi saya ringkaskan.

Bagi mereka yang berpendapat bahawa Malaysia adalah negara Islam, mari kita lihat apa Perlembagaan Malaysia Perkara 3 (1) kata:

3(1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

Dan mari kita lihat pula kes Che Omar bin Che Soh v Public Prosecutor (1988). Keputusan diberikan sebulat suara dan dibacakan oleh Tun Salleh Abas. Dia menyebut:

"However, we have to set aside our personal feelings because the law in this country is still what it is today, secular law, where morality not accepted by the law is not enjoying the status of law."

Dan juga:

"Until the law and the system is changed, we have no choice but to proceed as we are doing today".

Ada percanggahan disini mengenai status Malaysia sebagai negara Islam. Keputusan yang diberi dan kajian yang dilakukan lebih menyatakan bahawa Malaysia ialah negara sekular. Ini adalah perkara yang perlu diketahui kerana Malaysia ialah sebuah negara yang berbilang kaum, bangsa dan agama. Kita harus ketahui fakta ini.

Malaysia juga adalah salah satu negara yang menandatangani Universal Declaration of Human Rights (UDHR). Ini bermakna Hak Asasi Manusia adalah salah satu perkara yang kerajaan harus ambil kira didalam menangani isu ini.

Manakala dari sudut pandangan Islam pula, surah Al Araf didalam Al Quran ada menyebut:

And [We had sent] Lot when he said to his people, "Do you commit such immorality as no one has preceded you with from among the worlds? Indeed, you approach men with desire, instead of women. Rather, you are a transgressing people. - Al Quran ( 7:80 - 7:81 )

Terang terangan seksualiti songsang adalah haram dan tidak dibenarkan didalam agama Islam.

Ya, kita semua mempunyai hak masing masing. Kita mempunyai agama dan kepercayaan masing masing. Tetapi janganlah kita melampaui batas sehingga mahu berjuang bermati matian untuk menegakkan apa yang salah disisi agama itu menjadi benar (ini saya stress kepada mereka yang beragama Islam).

Kebebasan untuk bersuara dan menggunakan laman web jangan disalahgunakan. Cukuplah sekadar anda sendiri tahu bahawa anda itu gay, lesbian, dan yang sewaktu dengannya. Ini menjadi satu isu apabila perlakuan sumbang dan tidak senonoh anda paparkan di laman web didalam bentuk video atau gambar. Klik disini http://bit.ly/sdZ9Ql untuk melihat isu yang dikupas oleh Mazidul Akmal Sidik mengenai aktiviti Sherita Aziz.

Bagi saudara Islam saya yang turut bersama mengambil serius mengenai isu ini, saya sarankan agar janganlah kita mengugut, memaksa atau membuli kelompok minoriti ini. Fahami mereka dan kehidupan mereka, mengapa mereka memilih jalan hidup tersebut. Islam adalah agama yang indah, jangan disebabkan perasaan amarah dan ekstrim agama kita dipandang membebankan, paksaan dan agama yang menyokong keganasan.

Firman Allah SWT didalam surah An Nahl (16:125) -

"Invite to the way of your Lord with wisdom (hikmah) and beautiful preaching and argue with them in ways that are best."

As for me, I still stand by my own words which I have said in my previous entry here http://bit.ly/sCiMb1
Semoga isu ini dapat diselesaikan dengan cara yang baik dan aman.

Sent from my BlackBerry® 9780 smartphone

3 comments:

saipul said...

melayu mesti bersatu melawan budaya baru ni...hidup melayu

Adam Vai said...

Terima kasih kerana bersama sedar akan hal ini.

azahrohaizah said...

Keikhlasan adalah rahsia batin diantara makhluk dengan Pencipta nya.
Ia sangat halus dan kudus
sehinggakan tangan malaikat pun
Tidak mampu untuk menulis nya!

Pemimpin ikhlas lah memerintah
yang lain serah kan kepada Allah
insyaallah!