Mar 7, 2011

Gangguan Di Malam Hari

Aku nak perjelaskan disini mengenai satu gangguan yang sering dialami oleh majoriti manusia baik tidak mengira bangsa mahupun agama.

Pernah tak korang merasa seperti badan dihempap sewaktu tidur? Rasa tak boleh nak bercakap, susah bernafas, kesukaran untuk bergerak dan sebagainya? Kalau pernah, sambung baca.

Sukar untuk diperjelaskan disini sama ada itu adalah gangguan makhluk halus ataupun tidak. Aku tak pernah suka untuk bagi kata putus bahawa "kau ni sebenarnya dah kena gangguan makhluk halus!". Aku lebih suka 'debunk' segala apa yang berkaitan dengan benda benda sebegitu.

Kebanyakannya, manusia yang mengalami kejadian sebegitu melalui satu proses yang dinamakan sebagai 'somnambullisme' ataupun didalam istilah melayu, 'mengigau'.

Apabila seseorang tu terjaga secara mengejut, sistem saraf dan otak tidak akan 100% berhubung dan function semula. Maka tubuh badan tidak dapat berfungsi seperti biasa dan akan menimbulkan perasaan takut dan fobia kepada mangsa.

Jadi jangan lah terlalu cepat melatah pabila anda terasa seperti dihempap sesuatu ketika tidur malam. Seeloknya anda harus relax, ambik nafas dalam dalam dan cuba untuk bergerak perlahan lahan supaya badan dapat berfungsi secara normal.

Jikalau nak mengatakan betul betul terjadinya gangguan makhluk halus, ada sesetengah kriteria yang harus dipertimbangkan sebelum seseorang itu sahih diganggu makhluk halus.

Harap harap artikel yang pendek dan remeh temeh ini dapat membantu merungkaikan persoalan di benak fikiran anda.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: