Aug 7, 2011

Pengeras Ribuan Ringgit

Terasa ingin saya berkongsi sebuah cerita disini, mengenai salah seorang pesakit saya (nama samaran Fahmi) meluahkan perasaan terkejut apabila dia bertanyakan soalan mengenai pengeras kepada saya 3 bulan dahulu.

Fahmi: Berapa pengeras yang harus saya bayar kepada Encik Adam diatas pertolongan yang encik berikan kepada saya dan keluarga saya?

Saya: Tak banyak. Belanja saya makan pun sudah lebih daripada mencukupi.

Fahmi: Hah?? Biar betul? Belanja makan sahaja? Susah nak percaya ni, encik!

Betul lah tu, Fahmi. Saya nak menipu awak untuk apa?

Saya difahamkan bahawa sebelum ini Fahmi dan keluarganya telah banyak mencari pertolongan daripada pengubat pengubat tradisional lain selama sembilan tahun. Dia yang dahulunya seorang millionaire berumah banglo mewah kini terpaksa menetap di flet perumahan kos rendah.

"Betul Encik Adam, saya dah beratus ribu ringgit berhabis untuk mengubatkan isteri saya kerana penyakit misteri. Segala doktor pakar kulit saya dah jumpa. Semua tak dapat mengesan apa punca penyakit dia. Saya cuba berubat kampung, dimana ada pengubat handal saya bawak bini saya. Masa tu duit banyak jadi wang tak menjadi masalah".

Sambungnya, "Ada satu pengubat di Kedah meminta saya membayarnya RM25,000 untuk cuba mengubati bini saya. Duit banyak dan isteri sakit punya pasal, saya pun bayar lah. Sakitnya tak hilang, makin teruk adalah. Duit pun burn".

Sebenarnya perkara perkara seperti ini telah banyak saya dengar daripada kebanyakan mulut pesakit pesakit saya. Ini bukan yang pertama dan sudah tentunya bukan yang terakhir saya dengar mengenai perkara ini.

Masyarakat yang tidak tahu menahu mengenai perkara perkara seperti ini selalu tertipu dengan pengubat pengubat seperti ini. Harus difahamkan disini bahawa banyak pengubat yang auta dan memakan duit sehingga ratusan ribu ringgit. Terdesak dengan keadaan yang kritikal, pesakit akan membayar dan memenuhi syarat syarat yang ditetapkan oleh pengubat penipu seperti ini.

Ilmu yang diberikan oleh Allah SWT ini adalah satu kelebihan yang harus digunakan untuk tujuan yang baik. Tidak sepatutnya digunakan untuk menipu atau mengaut keuntungan. Setiap perbuatan atau pertolongan yang ikhlas akan diberikan ganjaran yang lebih oleh Allah SWT, walau sebesar zarah pun. Yang penting, niat kita untuk membantu.

Jikalau pesakit mampu dan memberi sedikit wang atau makanan, terima sahaja. Jikalau pesakit tidak mampu, jangan meminta apa apa.

Bayangkan, bagaimana jika sebuah keluarga yang miskin dan daif diminta membayar upah yang melampau lampau? Bukankah itu sudah menjadi satu bebanan yang berlebihan kepada mereka?

Minggu lepas Fahmi menelefon saya. Katanya isteri dia sudah beransur pulih sikit demi sikit selepas sembilan tahun merana. Alhamdulillah. Bukan untuk membongkak, tetapi itupun saya meminta bayaran makan megi goreng sepinggan dan menanggung kos perbelanjaan saya kesana kerana Fahmi mampu menanggungnya.

Allah Maha Besar, Maha Pengasih dan Maha Mengetahui.

Sent from my BlackBerry® Torch 9800 smartphone

5 comments:

Zamie a.k.a Az said...

gud job....
congrate....

Adam Vai said...

Zamie: Thank you. Just carrying out my responsibilities.

RHI said...

Alhamdulillah....semoga hidup en.Adam sentiasa diberkati, dan saya harap ramai lagi pengubat seperti en.Adam

lynnepu3gp said...

tahniah...!! semoga usaha murni ini akan berterusan..:)

Adam Vai said...

Saya hanya berikhtiar menolong dengan apa yang telah saya pelajari, kesudahannya terpulang pada Allah SWT yang Maha Esa dan Maha Berkuasa.