Dec 8, 2011

Makanan Yang Anda Fikirkan Sihat, Rupa-rupanya Tidak.

Berikut adalah info yang saya dapat daripada seorang sahabat.
Anda ingatkan makan makanan ni, macam sihat.
Kerana ianya sudaah diiklankan sebegitu, bukan?
Saya sentiasa menambahkan ilmu yang dipelajari, terutamanya mengenai makanan, dari mana mereka datang, bagaimana mereka akan memberi efek, bukan sahaja pada tubuh dan kesihatan, malah pada rupa fizikal badan serta keupayaannya untuk disimpankan sebagai lemak di dalam tubuh. Saya mahu memberikan terbaik bagi client saya, oleh itu saya perlu tahu mengenai apa yang membantu dan apa yang tidak.
Tapi bagi anda yang tidak mempunyai panduan yang boleh memperbetulkan kesilapan, anda mungkin sering tertipu dengan pengiklanan media serta mengetahui apa yang sihat dan apa yang kononnya sihat tetapi sebenarnya tidak dalam dunia pemakanan sihat.

Terdapat banyak makanan di luar sana yang diiklankan sebagai sihat apabila hakikatnya tidak seberapa.

Dengan ini saya akan senaraikan beberapa makanan yang anda sangkakan sihat, tetapi tidak beberapa elok. Anda harus elakkan daripada jenis makanan ini sekiranya anda ingin tubuh badan anda membakar lemak dengan lebih efisyien.


Sebelum itu, anda boleh kenalpasti makanan ini melalui label:
  • Fat Free (Tanpa Lemak)
  • Reduced Fat (Kurang Lemak)
  • Sugar Free (Tidak Menggunakan Gula)
  • No Added Sugar (Tiada Tambahan Gula)
  • Diet


Ini adalah sebenarnya apa label tersebut maksudkan:
  • Tanpa lemak, tapi dipenuhi dengan gula dan bahan kimia
  • Kurang Lemak, tapi banyak karbohidrat
  • Kurang Lemak, tetapi mempunyai glisemik indeks tinggi (karbohidrat mudah disimpan dalam tubuh sebagai lemak)
  • Bebas gula, tetapi pelbagai perasa tiruan lain
  • Tiada gula tambahan, sebab dah cukup banyak gula, buat apa nak tambah gula lagi?
  • “Diet”, tetapi banyak bahan kimia dan perasa tiruan

Cuba fikirkan secara logik. Mereka menggunakan ayat ‘Fat Free’ untuk memancing anda, konon-kononnya makanan tersebut sihat. Kalau begitu anda makan seberapa banyak jelly beans dan gula-gula kapas sihat lah ye kerana makanan macam ni kan tiada lemak. 

Semestinya tidak. Jangan mudah terpedaya.

Mari kita lihat antara senarai makanan yang kononnya sihat.

  1. Diet Coke / Pepsi / Soda

Kebaikan: Konon-konon minuman sedap yang tiada gula dan sesuai untuk ‘diet’.

Kebenaran: Minuman berkarbonat adalah sangat tidak sihat. Versi diet pun sama kerana memang mereka tidak menggunakan gula, tapi mereka menggunakan pelbagai bahan kimia dan perasa tiruan yang lain, bercampur dengan pewarna, minuman ini adalah umpama, “Meminum kanser dalam tin”.

Gantikan dengan: Air suam, dan susu




 2. Reduced Sugar Peanut Butter


Kebaikan: Konon-kononnya kurang gula tu ‘menyihatkan’ pemakanan peanut butter.

Kebenaran: Kebanyakan peanut butter komersial menggunakan gula yang sama seperti gula yang membuat icing kek. Versi ‘kurang gula’ sebenarnya mengurangkan penggunaan gula tersebut dan ianya kemudian digantikan dengan perasa tiruan yang lebih teruk lagi.

Gantikan dengan: Makan kacang almond atau beli all natural peanut butter yang asli dan tidak diproses. Biasanya bila membeli peanut butter organik, ianya akan mempunyai lapisan minyak di atas. Tuangkan keluar dan buang lapisan minyak tersebut. Sekiranya ianya mengeras, tambahkan extra virgin olive oil. 



3. Minyak Masak Jagung (Corn Oil)

Kebaikan: Ianya diperkaya dengan Omega-6, sejenis lemak tidak tepu yang tidak meningkatkan aras kolesterol.

Kebenaran: Memang benar, minyak jagung diperkaya dengan Omega-6, tetapi ianya 60 kali lebih banyak daripada Omega-3.A  Omega-6 yang berlebihan boleh membawa kepada inflamasi yang boleh menyumbang kepada kanser, athritis dan obesiti. Oleh itu, anda perlu memilih makanan yang mempunyai kandungan Omega-6 dan Omega-3 yang seimbang.

Gantikan dengan: Extra Virgin Olive Oil (minyak zaitun dara) dengan minyak kelapa dara.

4. Produk yang diperbuat dengan Soya




Kebaikan: Tiada kebaikan, tetapi untuk peminat soya, vegetarian bergantung pada soya untuk mendapatkan sumber protein mereka. Ianya rendah lemak, serta merupakan alternatif bagi mereka yang mempunyai ‘lactose-intolerant’ untuk meminum protein whey.

Kebenaran: Memang tinggi protein, memang rendah lemak, tetapi di dalam soya terdapat suatu yang dipanggil phytoestrogen yang meningkatkan aras hormon estrogen pada lelaki dan meningkatkan risiko kanser payu dara pada wanita. Kanak-kanak perlu dihindarkan daripada soya kerana perempuan mungkin matang dengan cepat, dan lelaki pula akan kurang matang dan pelbagai masalah pertumbuhan.

Gantikan dengan: Minuman diperkaya protein seperti susu lembu asli dan susu kambing asli.

5. Makanan Cereal / Bijirin

cereal_selection.jpg

 

Kebaikan: Senang nak sediakan dan sedap untuk dimakan

Kebenaran: Minta maaf kepada peminat cereal, tapi ianya tidak beberapa sihat seperti yang disangkakan. Yep, termasuk K, All Bran, atau apa saja super cereal yang menjanjikan anda turun berat badan dan lilit pinggang kerana makan dua mangkuk sehari. Selepas serat-serat tersebut diproses menjadi cecair, ianya akan melalui paip yang sangat panas serta tekanan tinggi, sebelum ianya disembur dengan kimia tiruan untuk mengeras dan kemudian dipotong ke bentuk yang dikehendaki. Proses ini dinamakan Extrusion, dan ianya membunuh kebanyakan nutrisi yang sedia ada dalam serta tersebut.

Gantikan dengan: Buah buahan. Senang dimakan juga, cuma perlu basuh dan makan


6. Low Fat Yoghurt (Yogurt Lemak Rendah)

images.jpg


Kebaikan: Mempunyai kandungan protein dan tinggi. Kadangkala rendah lemak, ada juga yang 0% lemak.

Kebenaran: Kebanyakan yogurt yang berperisa adalah sedap dan manis. Ianya adalah sangat berbeza dengan yogurt asli yang masam-masam rasanya. Apabila makanan manis atau sedap, ini bererti ianya telah diproses. Memang tiada lemak, tetapi mereka memaniskan produk dengan menggunakn sirap jagung yang berkalori tinggi dan mempunyai indeks glisemik yang tinggi.

Gantikan dengan: Yogurt asli all natural. Beli buah yang segar dan tambahkan ke dalamnya. Walaupun masam-masam tetapi yogurt asli adalah sangat sihat dan diperkaya dengan protein.

Jelas, terdapat pelbagai alternatif yang boleh digunakan oleh pengeluar makanan untuk memperdaya pengguna. Buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan kunci kepada diet yang sihat, dan kini anda sudah tahu bagaimana untuk ‘detect’ label yang konon-nya janjikan makanan yang sihat tetapi sebenarnya tidak. Minum air dengan mencukupi, tidur dengan cukup, makan makanan gandum penuh, kurang gula dan makanan asli.

Terima kasih, Ayez.  

5 comments:

anne said...

Hi..jalan2 sini..www.mysufisecret.blogspot.com

miss phea said...

wow.really help my diet :-) tq for info

miss phea said...

really helped info..temkiu...

miss phea said...

really helped info..temkiu...

miss phea said...

tq for info