Oct 5, 2011

Di Sebalik Tabir

Kadang kala ramai yang melihat mempunyai anugerah untuk menolong dan mengubat orang ni sesuatu yang sangat menarik, cool mahupun awesome.

"Weh, aku dengar kau tolong si Bedah tu buangkan saka tak elok dia. Gila gempak! Aku tak tau pun kau boleh mengubat orang. Mana kau belajar? Ajar aku boleh? Nampak macam awesome gila dan senang"

Masyarakat memikirkan kerja perubatan ini adalah sesuatu perkara yang mudah dan simple: orang minta tolong, pergi rumah pesakit, ubatkan, dan selesai.

Tetapi sebenarnya tidak semudah yang disangkakan.

Meskipun sudah bertahun berkecimpung didalam bidang perubatan tradisional ini, bermacam macam halangan dan rintangan terpaksa dihadapi setiap hari. Tanpa mengira waktu, tempat dan situasi. Kadangkala ada yang zahir, kadangkala ada yang tidak.

Ramai yang tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku disebalik tabir hidup sebagai seorang perawat tradisional ini. Meskipun ada ritual seperti solat 5 waktu, solat sunat, solat malam, doa doa, zikir zikir yang perlu diamalkan, perkara lain juga harus diambil kira apabila seseorang individu itu mengambil keputusan untuk menjadi seorang perawat. Perkara yang tidak diketahui orang ramai.

Perkara asas didalam ilmu agama Islam perlu dipelajari, dikukuhkan dan dipraktikkan sebelum menjadi seorang perawat. Ini adalah untuk mengingatkan anak murid supaya tidak riak, sombong, bongkak, tidak lupa pada ajaran Islam dan tidak lupa bahawa Allah SWT itu yang Maha Berkuasa.
Setiap anak murid wajib mempelajari dan mengkaji kitab Al Quran tersebut, beserta maksud setiap surah dan hadis. Tidak bermakna sesuatu ayat itu dibaca untuk tujuan perubatan walaupun sepotong jikalau maksudnya tidak dimengertikan. Setiap anak murid harus tahu potongan ayat mana harus digunakan untuk setiap satu masalah atau penyakit. Didalam sesetengah kes, anak murid perlu menyusun dan membina ayat Ruqyah tersendiri.

Setiap kes yang ada harus diteliti dengan terperinci. Apa sebenarnya yang berlaku, apa perlu dibaca, apa perlu dilakukan, apa perlu disediakan, cost and effect, keselamatan keluarga pesakit, keadaan persekitaran, dan lain lain lagi. Tidak boleh digunakan cara yang sama untuk setiap masalah dan penyakit.

Keselamatan diri sendiri dan keluarga juga harus dijaga apabila mula menjadi seorang perawat. Tidak guna apabila kita menjaga keselamatan dan menolong orang jika keluarga dirumah diabaikan. Itu adalah salah satu tanggungjawab utama dalam Islam. Ramai yang akan hasad dengki, ramai akan mahu test power, malahan bomoh dan pawang yang dicantas akan retaliate semula keatas keluarga jika mereka tidak berpuas hati.

Saya akui bahawa ada juga kenalan dan sahabat saya yang telah menjadi korban apabila berkecimpung didalam bidang perubatan ini.

Alhamdulillah setakat ini keadaan rumah dan keluarga saya terjaga dan tidak pernah menjadi korban didalam bidang yang saya minati ini. Ini adalah kerana saya percaya hanya Allah SWT sahaja mampu melindungi saya.

Proses menjadi seorang perawat adalah perkara yang bukan mudah. Tanggungjawab menjadi seorang perawat, adalah amat besar.

Bak kata Spiderman, "With great power comes great responsibility"

WAJIB diingat, niat untuk menolong orang haruslah ikhlas dan bukan berdasarkan wang ringgit mahupun glamor. Ilmu yang diberi oleh Tuhan, bukan untuk kepentingan diri tetapi untuk menolong dengan ikhlas dengan nama Allah.

Kalau nak diceritakan semua perkara yang berlaku disebalik tabir hidup seorang perawat, setahun pun tak habis.

Lain hari lah kita sambung.

Sent from my BlackBerry® 9780 smartphone

No comments: