Oct 2, 2011

Kehulu Kehilir Tapi Hasilnya Takdak!

"Betul bang. Dah lebih kurang setahun saya ulang - alik membawa anak saya ke tempat tersebut untuk rawatan" jelas Zaini kepada saya.

"Takkan rawatan mengambil masa sampai setahun? Paling kuat pun 3 - 7 bulan" jawab saya.

"Entahlah bang. Kalau makin pulih, saya tak kisah. Ni tak ada perubahan pun saya lihat pada anak saya tu" keluhnya sambil menggaru kepala.

Zaini, 41 tahun, salah seorang kenalan saya sewaktu kami bersama bekerja di Maxis KLCC beberapa tahun lalu. Dia mempunyai 3 orang anak perempuan yang masih lagi kecil. Tetapi salah seorang daripadanya iaitu yang paling tua berumur 13 tahun menghidap masalah saka yang tidak elok.

"Si kakaknya tu dah menghadapi masalah saka tu sejak umur 11 tahun lagi. Mula mula saya tak peduli sangat sebab saya tak percaya sangat benda - benda camni. Tapi bila dah start jadi benda macam - macam kat rumah, saya mula la percaya".

Sahabat saya si Zaini memang begini orangnya. Dibesarkan di bandar, dia kurang mendapat pendedahan mengenai perkara mistik & ghaib seperti ini.

"Dirumah kakaknya asyik duduk seorangan dalam bilik, bercakap seorang diri, lepas tu waktu azan maghrib aje dia menjerit seperti histeria. Kakaknya dah 2 bulan saya tak hantar ke sekolah kerana kalau pergi sekolah je, rakan - rakan sekelasnya mesti diganggu atau disampuk" jelas sahabat saya itu lagi.

"Abang bayangkan, pernah satu pagi saya kejutkan kakaknya untuk ke sekolah, dia mengamuk dan tendang saya sampai melekat di pintu. Masuk akal tak kalau budak umur 13 tahun yang kecil susuk tubuhnya ada kekuatan sebegitu?"

"Dah anak kau kuat macam Superman, kau melekat kat dinding macam Spiderman. Apa nak heran?" Saya berseloroh.

"Ahh abang ni buat lawak pulak" gelak si Zaini.

Saya difahamkan Zaini telah membawa anak perempuan sulungnya itu ke beberapa pusat rawatan Islam yang ternama dan tersohor di tanahair sejak setahun yang lalu. Tetapi semuanya tidak membuahkan hasil langsung.

"Tu yang saya tak faham, bang. Pusat rawatan Islam yang saya pergi tu semuanya ternama, ramai kata yang bagus. Tapi kes seperti anak saya ni tiada perubahan dan mengambil masa yang lama sangat. Pergi sekali, anak saya tu akan okay dalam seminggu. Bila jadi balik, terpaksa ke pusat rawatan semula. Bila saya tanya berapa lama nak kena ulang alik seperti ini? Jawabnya: sehingga anak encik baik dan pulih. Kalau abang jadi saya, apa perasaan abang masa tu? Saya redha aje la bang" luah Zaini dengan perasaan yang sebak.

Kalau saya pun, saya mengaku saya akan kecewa dan marah tetapi redha aje lah kerana itu dah ujian dari Tuhan.

"Tiap kali pergi, diorang bagi benda yang sama: air untuk minum dan mandi" sambung Zaini lagi. "Seminggu lepas mandi, jadi balik. Pergi kesana balik, benda yang sama dia repeat cycle semula. Bila nak habis?"

"Disebabkan selalu ulang alik, saya sampai dah kenal beberapa keluarga lain yang menghadapi masalah yang sama. Mereka semuanya terpaksa berulang alik untuk mendapatkan rawatan susulan. Ada yang terpaksa menunggu dari jam 7 pagi sampai ke petang baru dapat terima rawatan kerana terlalu ramai manusia yang inginkan perkhidmatan ustaz ustaz tersebut" jelasnya lagi.

"Kalau pesakit bertambah baik dan ada improvement, kami tak kisah kalau terpaksa ulang alik 47 kali pun, walau harus beratur sejak pukul 7 pagi sampai ke petang. Tapi improvement pun takdak, penat ulang alik je lebih. Padahal pusat rawatan Islam tersebut dikatakan antara yang terbaik, tetapi semuanya sama je yang saya dah pergi. Macamana bang?"

Sabar ajelah Zaini. Cerita pun panjang, air teh aku pun dah habis segelas. Berehat seketika sambil aku order air teh segelas lagi sebelum kita sambung cerita dan aku perjelaskan mengapa ianya berlaku.


Sent from my BlackBerry® 9780 smartphone

2 comments:

yayang said...

Salam. Apa yg berlaku? Nk tau jugak

dayang Citra said...

sambunglah..