Mar 27, 2013

Kisah Membuang Saka Seorang Imam ( Part 2 )

Fuh alhamdulillah kenyang perut aku pekena sup kambing utk dinner malam tadi. Aku rekomen kalau ada sesape nak merasa sup ayam, kambing, lidah rusa dan sparepart silalah berkunjung ke gerai sup Maidin, kawan aku di Bangsar Baru.

Bagi mereka yang baru mengikuti kisah membuang saka ini, boleh refer kepada Part 1 kisah ini di link ini

Nampak gaya hasil bacaan kain hijau berbadi yang aku buat tu menjadi kat setan durjana tu. Family dia cakap org tua tu asyik terpekik terlolong minta tolong. Sebenarnya bukan org tua tu tapi jembalang dalam badan pesakit tu yg minta tolong. Sakit dah kena air ayat ayat suci Al Quran, garam dan macam macam lagi. Padahal pesakit yg sebenar takde rasa pape pun, cuma letih dan lemah ajer sebab badan dah kena control dek jembalang tue. Aku nak bagitau, kalau ada sesiapa jua yg masuk hospital sama ada sedara ke pak cik ke makcik ke cicit ke kucing ker..JANGAN SESEKALI BAWA BALIK APA APA BARANG YANG MUNGKIN DAH DIPAKAI ORANG LAIN. Dalam kes ni kain ijau tu ada badi pesakit2 spital yg mati ketika pakai kain tu. Mmg takde kena mengena secara direct tapi tetap menyumbang kpd masalah utama pesakit. Biar telanjang bogel balik hospital pun takpe. Takpun ikut stail Mr Bean, pakai kotak aje mamat tu. Respek..

Malam lepas tu, suami dia call bagitau aku dia on the way nak pegi amik keris tu dari sedara dia. Tapi dia sampai lewat sikit. Tak jadi aku melepak mlm tu. Takde hal la.. menolong org dlm kesusahan, sambil tu buleh aku layan Metallica.

Strategi aku ialah nak mematikan keris tu, biar setan tu takde 'rumah' dah.

Aku pun menunggu... bagai pungguk rindukan bulan. Pabila mereka suami isteri sampai didepan umah, aku sambut dan ajak masuk dalam umah. Tapi sebab dah pukul 2.30am diorang segan nak masuk umah. Sudahnya kami bertiga dok mencangkong depan umah macam cinapek main terup kat kampung. Teringat zaman ponteng sekolah kat St Johns dulu. Haha! Cerita keris dibuka, telinga dipasang dan rokok dinyalakan. Mengikut cerita yg anak dia dapat, keris tu dah 200 tahun lamanya dalam keluarga mereka, pemilik asal ialah hulubalang istana, penjaga keris ada ilmu kebal, bole pukul org dari jauh.. dan lain lain lagi. Alamak aih.. menarik nie. Keris dah 200 tahun ni. Lightsaber Darth Vader pun kalah camni.

Aduhh...lapar pulak perut ni. Goreng nasik jap laa...korang taknak makan ke?

Okeh.. sambung. Lepas diorang balik malam tu aku tak sempat nak matikan keris tu. Nak kena tengok dan kaji dahulu apa perlu dibuat dan surah apa perlu digunakan. Lain kes lain caranya. Tup tap tup tap, sedar sedar dah Subuh.

Lepas Asar esoknya aku demam panas secara mendadak. Keris puaka punya hal la ni, aku kena tempias. Lepas Maghrib lagi la teruk..sampai aku takleh bangun. Aku tau apa ubatnya. Aku gagahkan jugak turun bawah utk mengubatkan diri sendiri. Aku buka peti sayur kat peti ais.. cantik ah barang barang yg aku perlukan semua ada. Sediakan semua dan ingat apa yg patut dibaca. Lepas 30minit aku dah berjoget ikut rentak lagu Dewa 19. Alhamdulilah. Sakit hati punya psl aku tunggu time sesuai nak serang barua ni ikut ibu keris dia. Aku jeling keris yg berbungkus tu. Bak kata Berahim Pendek, "Kita tengok siapa yang kena!".

Bila semua dah complete, masa dah sesuai, barangan ritual dah sedia, menghadap kiblat, kaki disimpulkan, nafas diatur, aku mulakan dgn Surah Pembuka iaitu surah Al Fatihah dan selawat kpd junjungan besar Muhammad SAW. Gua bukak bungkusan.. nampak keris. Semerbak bau minyak attar menusuk hidung. Pandai juga dia berhelah.

Keris Durjana

Sesi mematikan keris

Keris dibuka.. perghh berkarat! Terasa keris ni berisi. Berat walaupun kecik. Dah pernah makan org mata keris ni. Sedang menelaah tetiba bilik gua rasa panas. Satu bunyi pun takde. Sunyi sepi. Tiupan angin luar pun takde. Banyak petanda boleh dibaca disitu. Bahaya jugak ni. Aku teruskan membelek keris puaka nie. Puas aku cari suis mcm lightsaber tu tapi takde, mana la tau keluar laser merah. Keris bergerak.. huh menarik ni. Aku bakar rokok sebatang buat syarat dan naikkan sheild. Seru dah mari. Perbincangan bermula. Cerita dibuka. Belajar sejarah keris ni sekejap. Baru la tau cerita asalnya. Lepas 20 minit upacara selesai. Boleh tutup dan matikan keris. Ayat2 suci Al Quran dibaca dan dihembus. Keris dah diam. Ringan pulak tu. Aku ikatkan keris tu dan bungkus semula. Ambik air masak segelas dan berselawat. Lega rasa badan. Selesai kerja aku malam nie. Padan muka kau setan.. kalau secara ganas kau ugut aku, ini secara sakit slow slow aku paksa kau menyerah diri. Puas hati ku..

Mulanya aku fikir nak lepaskan semula, timbul pula rasa kesian di hati aku. Tapi aku ubah fikiran lepas tengok dia masih lagi menyeksa pesakit dan keluarganya. Ikutkan hati aku kurung aje dalam botol sampai sangkakala ditiup. Akak tu bagitau aku pak mertua dia sekarang tetiba asyik merayu minta tolong. Asyik dok cakap "Tolonglah aku...kau tak kesian ke pada aku? Aku sakit nie.." Sebelum nie bukan main garang lagi kau sampai doktor dgn anak pesakit tu pun kau nak tumbuk. Sekarang kau minta tolong? Kau tak kesiankan isteri pesakit tu dok terseksa pagi dan malam? Urut kaki la, itu la, picit bahu la, ini la, kadangkala sampai kau baling bekas air kencing tu pada isteri dia? Kau tak kesian anak pesakit tu tak boleh tido melayan kerenah kau sepanjang masa? Orang datang melawat kau maki hamun kau carutkan mereka? Sekarang kau nak suruh anak anak dia KASIHANKAN KAU?? Nak aku carutkan kau 'babi', agaknya lagi elok perangai menatang haram tu drpd kau. Kalau kau nak bertukar tuan atau dilepaskan, bagitau la cara baik. Jangan la menyeksa orang yg tak berdosa.

Anak pesakit tu bagitau aku dia nak tengok rupabentuk setan tu masa aku nak buang nanti. Aku tanya sanggup ke kau nak tgk? Memori dia akan kau bawak sampai bila bila. Lebih kurang mcm lagu 'Memori Remains' dari Metallica. Dia kata dia sanggup sebab nak lepas geram tgk jembalang tanah tu kena belasah. Aku ok ajer. Mengubat utk closing nanti barulah akan aku bukakan 'mata' kau, tapi pastu aku tutup balik. Dia kata ok so aku menurut aje. Jangan nanti dia lemah semangat, kena sampuk pastu buat pogo pulak tengah tengah rumah tu. Letih nak menangkapnya nanti.

Ada sesetengah kes sampai jadi gila mcm Rosyam Nor dlm cerita Pontianak Harum Sundal Malam 2. "Lima pulo sen..lima pulo sen.."  Yang aku tau aku nak sembuhkan org tua ni dari seksaan setan jembalang.. dan jugak bagi penerajang Sweet Chin Musik ala ala Shawn Micheals kat setan tu. Kata sifu aku "Belasah jgn tak belasah".. bak kata Micheal Jackson pulak.." Just Beat It".

Dah buat closing ritual dan cleansing nnt aku update lagi alkisah ni. Sekarang ni kena tunggu pesakit tu banyakkan rehat dan pulihkan tenaganya sebelum aku rentapkan jembalang tu keluar dari badannya. Tapi sementara menunggu waktu tu sampai.. ada patient lain lagi yang masih lagi menunggu. Doakanlah kpd Allah SWT supaya org tua itu mudah mudahan cepat sembuh.

Allahuakbar!

No comments: