Mar 27, 2013

Kisah Membuang Saka Seorang Imam (Part 3)

Kalau korang baru je baca mengenai kisah ini dan belum baca part sebelunya, boleh baca di link ini.

Mari kita habiskan kisah durjana ini.

Jadi keris yg dimatikan tu aku simpan elok elok. Itu dah jadi trump card aku melawan jembalang tanah tu. Kiranya dia dah takde tempat lagi utk bersantai dan charge energy sbb 'rumah' dia dah aku pagar.

Sedikit information kat sini utk korang. Jembalang tanah ni as u all dah tau by now ialah saka bro haji ni. Salah satu amalan utk menyimpan saka ni mengikut cara orang dulukala ialah 'menyimpan' jin / hantu / setan suruhan atau belaan mereka ni dalam barang lama yg melambangkan kekuatan dan sentiasa bersama mereka. Sebagai contoh ialah keris, lembing, tombak (bukan rancangan Tom Tom Bak kat Astro tue), cincin, pedang dan sebagainya.

Inilah yg dipanggil 'rumah' atau tempat 'persinggahan' makhluk belaan ini semua. Ada cara penjagaan yg tersendiri bagi setiap makhluk dan rumah mereka ini. Contoh, keris akan diperasap setiap sekali seminggu, dimandi limau, diberi bau-bauan spt minyak attar, dijampi, diseru dan sebagainya. Ini adalah tenaga bagi makhluk itu dan rumahnya. So sebab tulah aku bengang masa hantu pundek ni dok energize semula lepas dah kena pulun dari aku. Rupanya haji keris ni dipegang oleh seorang saudara haji ni dan diberi tenaga sekali seminggu. Menyirap darah aku bila aku dapat tau info ni. Takpe.. kerisnya dah aku pegang dan matikan. So jembalang tu memang dah takde chance nak re-energize balik dah. Kat bawah ni ada aku sertakan gambar keris tu sekali masa malam yg aku matikan tu. Korang sendiri la tgk. Aku dah puas tgk keris tu. Siap tido sebilik lagi dgn keris puaka tu sampai sekarang.


Keris Pusaka

Masih mempunyai kesan darah kering

Jadi timeline yg kitorang bagi sebelum buat closing utk haji ni adalah lebih kurang seminggu. Instructions dah diberi pada anak haji ni berkenaan apa yg perlu dibuat dgn barang barang yg aku bagi tu. So far diorang kata diorang dah buat semuanya. Alhamdulillah. Tujuan aku buat macam tu ialah utk tengok apa result yg akan terjadi lepas tu. Niat yg lain ialah utk balas dendam dan dera jembalang tue. Dera beb jangan tak dera.

Apa yg dia dera dan seksa keluarga haji tu, 10 kali lagi seksa aku counter balik. Itu belum Allah SWT punya seksa lagi pada dia. Allah SWT yg Maha Esa.. dia yg berkuasa di dunia dan di akhirat. Al maklum la, dia kan 'Big Chief'. Ilmu dan kuasa yg Dia beri pada aku ni pun dari dia.

Lepas 3-4 hari anak anak dia kata bro haji ni makin pulih, dah kurang meragam dan tak kecoh sangat. Kalau dia kecoh pun aku suruh diorg renjis air yg aku jampi tu. Kira mcm Holy Water versi Islam la tu. Apa, korang ingat org Kristian aje ke yg ada Holy Water? Islam pun ada la..

Satu lagi tips. Kalau korang taktau nak buat mcmana Holy Water Islam ni, dan tergagap gagap time terserempak dgn hantu pastu lupa segala mcm surah dan ayat suci Al Quran, korang ludah aje hantu tu 3 kali. Nanti lari la diorg tu. Setan ni sebenarnya amat takut dgn air liur manusia. Kalau korang tak percaya korang cuba la. Lain kali kalau nampak toyol, ludahkan aje kepala botak dia tu. Kalau ikut hati aku.. aku tendangkan aje. Bukan toyol tu boleh buat apa pun. Tapi jgn la korang tendang / ludah masa dia tgh relax and dok main main. Kurang ajar namanya tu. Buat time korang nampak dia nak mencuri aje. Eh..dah lari topik nie..sorry.

Jadi disebabkan jembalang tu dah takde tempat berteduh, nak lari sorok2 dalam rumah pun dah tak boleh (sebab aku dah pagar), dia merempat aje la dalam badan bro haji nie. Hantu tu dah lemah, makanan takde, siang malam dok kena tibai depan belakang kiri kanan, so as a last effort dia seksa la keluarga haji ni. Family dia tidor tak boleh, kena maki hamun, buat fitnah nak melaga - lagakan family haji ni, macam macam lagi la setan tu buat.

Kesian aku tgk family dia.. tapi aku cukup kagum dgn isteri bro haji ni. Tak kira apa yg setan tu buat kat dia, isteri dia tetap jaga bro haji ni siang dan malam. Tak ada dia mengeluh, takde dia putus asa, takde dia complain walau sikit pun. Setiap 5 minit bila haji tu suruh urut, dia urut. Suruh siap makanan, dia siapkan tapi haji tu tak makan. Suruh sapu minyak setiap lima minit, dia sapu tapi lepas tu haji tu suruh sapu lagi sebab nanti katanya "Bila kau sapu? Mana ada kau sapu?". Kena baling dgn bekas air kencing tu dah berapa kali dah, tapi dia sabar dan bersihkan. Selama aku tlg mengubatkan haji tu, tak pernah sekali dia menangis atau complain tak tahan dgn perangai haji tu. Padahal apa yg terjadi bukan salah isteri dia, tapi kesilapan haji tu sendiri. Isteri haji tu aku tengok banyak sabar, banyak berdoa dan sayang betul pada suami dia. Alhamdulillah.. bertuah bro haji tu dpt isteri sebegitu.

Susah nak cari bini mcm tu. Bukan aku nak kata semua kaum Hawa ni takleh jadi begitu.. memang boleh dan memang ada. Tapi tak ramai dan susah dicari. Bak kata kepala singa dalam citer kartun Lion King tu, "Diamond In The Rough"..

Wokeh.. sambung story. Lepas dengar citer dari anak anak haji ni yg haji makin ok dan banyak rest dan tido, aku dan mereka set date utk buat final cleansing, battle and closing. Lepas solat Zohor diorang datang jemput aku dirumah, dapat aku merasa makanan dirumah mereka. Rezeki beb, alhamdulillah. Sedap gak diorang masak rendang.. dah lama aku tak makan rendang. Rendang style kampung ni lain rasanya. Rendang yg kat bandar ni kebanyakannya datang daripada packet. Lain rasanya.

Ahhh... anyway. Time tengah makan tu aku tengok haji tu ada meragam sikit sikit. Aku pun gatal pegi bukak mata ketiga aku nak tengok benda tu. Nampak dia dok atas abang haji tu sambil buat muka seposen nak minta belas kesian, sebab taknak kena pukul lagi and kena buang. Padan muka kau.. aku tutup mata ketiga and sambung makan. Lagi best layan nasik dari layan jembalang tu. Huuhuu..kau tunggu.


Setelah barang barang utk start ritual cleansing dah siap prepare, proses pun dijalankan. Macam biasa, surah dan ayat suci seperti Al Fatihah dan selawat nabi dibaca utk mendapat berkat dari Allah SWT. Alhamdulillah segalanya berjalan dgn lancar dan tak ada halangan langsung, tak seperti masa berubat pertama kali hari tu. Hari tu bermacam halangan. Nak buat kerja pun susah and hard to concentrate. Semasa proses tu, aku minta anak lelaki dia tolong aku pagar rumah sekali lagi dgn garam yg aku sediakan dan tulis surah Qursy diatas sekeping kertas utk ritual lepas cleansing ni nanti.

Aku tgk udara dlm rumah dah makin sejuk, aliran udara pun semakin lancar dlm umah, tempat tempat melepak jembalang tu mcm dalam rumah dah kosong, maknanya rumah tu dah bersih. Set..bila line dah clear, boleh tarik setan tu keluar dari badan haji tu. Inilah masa dan saat yg ditunggu tunggu oleh aku setelah sekian lama. Ayat dan cara cara menarik keluar setan memang aku selalu ingat.. just in case kalau ada lagi kes kes sebegini. Hehe..

Aku bukak mata ketiga jap.. nampak setan tu dah lari balik masuk bdn haji tu. U can run but u cannot hide. Aku tutup mata balik. Kalau dibiarkan terbuka mungkin aku boleh kena tipu dgn lahanat nie. Kena pakai kuasa batin nak cari dia dan tarik keluar.. cara tradisional and radical tp 100% berkesan. Aku berdiri sebelah haji tu. Aku atur nafas, tutup mata dan bukak telapak tangan utk start 'scanning' badan haji ni. Seperti biasa, aku start kat ubun ubun kepala. Hmm..terasa kosong. Aku alih turun ke bawah.. masih lagi kosong. Turun lagi sampai ke kaki.. masih lagi kosong.

Pundek.. mana tapir ni menyorok ni? Tak bole jadi ni..takpe, aku cari kat saluran darah. Korang tau tak betapa susahnya kalau benda ni menyorok kat saluran darah? Saluran darah kat badan manusia ni berlingkar dan berlipat lipat.. memang payah mencari. Aku peduli apa.. dah menjadi tanggungjawab aku utk menolong keluarga ni. Aku teruskan mencari. Dapat rasa kat tengkuk dia, aku try genggam tapi terlepas. Takpe.. sambung lagi. Aku turun scan sampai kaki. Tak dapat.. rasa aliran darah bergerak ke kepala. Aku naik balik, genggam tapi dia masih lagi terlepas. Sabar Adam, sabar. Aku main helah. Aku buat buat cari kat pinggang, umpan dah mengena dan dia lari ke rumah iaitu ulu hati. Aku terus terkam. Dapat pun setan nie!! Kau ingat kau sorg aje bole main tipu tipu ni? Aku pun bole la.. bak kata Lady Gaga "No one can read my Pokerface..".

Aku baca ayat suci utk kuatkan genggaman. Dah tak dapat dia lari kali ni. Masih lagi power haram jadah ni. Sampai panas and menggigil tangan aku. Terasa masa tu ada dua pasang mata sedang memandang proses ni, aku agak family dia tengah tengok kot. Lantak la.. asalkan tak ganggu konsentrasi aku. Aku susun nafas biar cantik, kuatkan batin dan terus tarik slow slow sebab takut spirit haji ni ada yg melekat dengan setan ni. Dah dapat tarik habis, aku bawak kuar rumah dan biar dia kena belasah separuh mampos dulu. Mendapat la habuan kau. Puas hati aku..

Tengah aku resting aku pekena telur rebus 3 bijik sambil tunggu jembalang tu kena sepak terajang. Lama gak la, tau tau aku tengok dia dah siap kena ikat dan lembik nak macam dah takde tulang sebab kena lauk. Aku biarkan dia kat situ dulu. Bila dah siap makan dan semua instructions dah diberitau kat family haji nie, aku kurung barua ni dalam botol. Double seal lagi.. utk keselamatan dan insurance. Dah habis semua tu, family diorang ucapkan terima kasih terutama sekali isteri haji itu and hantar aku balik umah. Sebelum balik, aku check lagi rumah dia. Semua ok. Kerja disini dah selamat dan selesai. Alhamdulillah. Botol berisi jembalang tu aku bawak balik umah. Ada kerja lagi yg perlu diselesaikan bagi part aku. Aku kurung setan tu dalam botol nescafe kosong aje. Lagi luas lubangnya lagi senang kerja aku.

Sampai aje kat umah, aku lihat waktu maghrib hampir masuk. Cepat cepat aku habiskan kerja aku pada hari tu. Aku siapkan semua barang barang dan mulakan upacara untuk tutup keris tersebut for good. Kali ketiga aku bukak keris ni lagi, keluar lagi bau harum minyak attar. Masih lagi hidup keris ni tapi nyawa nyawa ikan. Nak buat macam mana.. memang keris ni power. Cara terbaik ialah untuk seal aje keris nie. Aku belek dan pegang keris ni, nampak gaya dia memang tak melawan dah. Cuma keris ni dapat rasakan jembalang tu dekat, memang la dekat sebab botol berisi setan tu ada pada sebelah aku. Tanpa membazir masa aku terus naik shield dan seal keris tersebut. Terus hilang bau attar dan keris menjadi sejuk mcm ais serta merta. Aku ikat, sarungkan semula dan bungkus dgn kain putih. Aku tengok langit luar pun dah gelap.. malas pulak nak mencangkul pergi tanam botol ni lagipun aku dah letih banyak energy habis. Aku letak aje keris puaka dgn botol berisi jembalang tu bawah katil aku. Esok lepas solat subuh la aku pergi tanam. Sekurang kurangnya aku ada 'teman' untuk tidor malam ni. Heh.

Lepas subuh esoknya aku tanam botol dgn jembalang tu sekali. Sebelum tanam tu aku sempat tunjuk sign 'peace' kat setan haram jadah tu. Aku tgk bengang aje muka dia. Hehe..dah kau main kasar, aku cuma buat cara yang terbaik untuk memastikan kau tak mengganggu keluarga haji ni lagi. Lepas tanah terakhir ditempatkan, aku bakar rokok, buat nescafe dan rehat sebentar. Sambil tu aku diberitahu daripada seorang client aku yang terdahulu bahawa ada seorang kawannya ingin meminta bantuan aku untuk mengubatkan isterinya. Aku okay aje..janji rock. Nampak gaya penuh jugak tangan dan schedule aku nanti.

Selepas seminggu, anak anak haji tu beritahu aku bahawa bro haji tu semakin pulih dan mahu mula untuk bersolat semula. Alhamdulillah.. happy dan lega hati aku apabila dengar yang haji tu semakin pulih. Aku beritahu mereka supaya jaga haji tu dengan baik untuk beberapa minggu ini sementara dia harus pulih. Aku berharap dengan izin Allah SWT dia akan pulih dgn sepenuhnya dan kembali meneruskan tugasnya sebagai imam di masjid. Kita cuma berikhtiar dan berusaha tetapi Allah SWT sahaja yang menentukannya. Selepas ini aku ada ramai lagi client yang ingin meminta bantuanku. Insya Allah akan aku tolong semuanya sedaya upayaku. Walaupun cara aku berubat lain tetapi alhamdulillah setakat ini semuanya menjadi dan berhasil.

Cara aku mengubat ini radikal ataupun senang citer, berhaluan kiri didalam perubatan cara Islam. Aku tak pakai kopiah, tak pakai songkok, tak dudok masjid 24 jam sehari, takde hafal seluruh Al Quran, aku isap rokok, aku main band dan pergi jamming, aku dengar lagu2 Metallica, Rage Against The Machine, aku jarang dengar nasyid, dan mcm2 lagi. Yang penting bukan apa yang kita tunjukkan pada orang, tetapi apa yang didalam hati ini. Cuma ikut segala arahan Allah SWT dan tinggalkan segala larangannya.

Semoga kisah ini dapat dijadikan iktibar dan pengajaran kepada kita semua.

Salam!

1 comment:

Linda October said...

Payah gak nk ludah setan sbb saye x reti nak ludah jauh2 mcm mamak yg kije restoran tu.